مصطفی باغدارنیا؛ حمید رحیمیان؛ عباس عباسپور
چکیده
رهبری تحولآفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشنسازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزشها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی بوده است. جامعه ...
بیشتر
رهبری تحولآفرین فرایندی است که در پی بهبود سطح رفتارها و عملکردهای کارکنان از طریق ایجاد تغییر در ذهن و قلب؛ بسط و توسعه بینش، آگاهی و درک؛ روشنسازی اهداف؛ همخوان کردن رفتارها با باورها و اصول اخلاقی یا ارزشها است. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیة اعضای هیئتعلمی و کارکنان دانشگاههای دولتی تشکیل دادهاند که با توجه به حجم جامعة آماری، حجم نمونه 358 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای سنجش وضعیت رهبری تحولآفرین از پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری تحولآفرین بس و آولیو form 5X) MLQ) با ابعاد نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهامبخش و ملاحظات فردی استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی نیز از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، همچنین تجزیه و تحلیل داده از طریق نرمافزار SPSS24 و آزمون t تک متغیره، آزمون t گروهی مستقل و تحلیل واریانس ANOVA انجام شد. نتایج آزمونها نشان داد که بین میانگین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین و میانگین وضعیت مورد انتظار رهبری تحولآفرین، در سطح خطای کمتر از یک درصد و با اطمینان 99 درصد تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بنابراین وضعیت موجود رهبری تحولآفرین در دانشگاههای دولتی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شده است.